SLUŽBY PRO KLIENTY

Psychologické

  • Při vyšetření dítěte nebo žáka se psycholog zaměřuje na posouzení úrovně kognitivních schopností dítěte nebo na jiné posouzení dle potřeb.
  • Poskytuje odborné psychologické služby v oblasti volby povolání.
  • Poskytuje poradenskou činnost při řešení výchovných a vzdělávacích problémů.
  • Pomáhá při řešení problémů v oblasti sociálních vztahů.
  • Provádí v co nejkratší možné době krizovou intervenci.
  • Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí a žáků.

Sociálně – právní

  • Poskytování sociálně právního poradenství a zabezpečení osobám se sluchovým postižením a jejich rodinám.

Speciálně-pedagogické

  • Speciálně pedagogická intervence a poradenská podpora dětem a žákům se sluchovým postižením.
  • Speciálně pedagogická diagnostika u dětí a žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracování návrhů na vzdělávání ve třídě či škole zřízené podle §16 odst. 9 (školský zákon).
  • Diagnostika potřebnosti a zpracování doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
  • Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména poslechu a odezírání, a složky produktivní.
  • Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob.
  • Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům.
  • Poskytování poradenských informací o kompenzačních a dalších pomůckách včetně didaktických a jejich dostupnosti, poskytování instrukce k jejich používání.
  • Poradenství ohledně sluchadel a kochleární implantaci.
  • Příprava na implantaci kochleárního implantátu a následná logopedická péče a rehabilitace.
  • Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí.
  • Sluchová výchova (reedukace a edukace sluchu).
  • Logopedická intervence – dechová, fonační a artikulační cvičení, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, rozvoj slovní zásoby, vedení pojmových deníků, nácvik čtení s porozuměním apod.
  • Raná intervence v rodinách i ambulantně v SPC – pomoc při budování způsobu komunikace terapie.

Další činnosti

  • Spolupráce s ošetřujícími lékaři dětí a žáků v péči SPC.
  • Spolupráce s pedagogickými pracovníky dítěte nebo žáka, kterým SPC poskytuje poradenské služby.
  • Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí a žáků.
  • Spolupráce s poradnou, dalšími centry, případně středisky výchovné péče při poskytování souběžných poradenských služeb žákům.
  • Zapůjčování odborné literatury dle potřeb žáků.
  • V případě možnosti zprostředkovává výuku znakového jazyka pro rodinné příslušníky, pedagogy.
  • Pomoc s výběrem a zařazováním dítěte do vhodné MŠ, ZŠ, SŠ a s volbou povolání.
  • Seznámení s dalšími rodinami v obdobné životní situaci.
  • Metodická podpora a náhledy ve výuce v MŠ, ZŠ a SŠ podle § 16 odst. 9 (školský zákon).
  • Metodická podpora a náhledy ve výuce v MŠ, ZŠ a SŠ běžného vzdělávacího proudu.
  • Krátkodobé diagnostické pobyty rodičů a dětí ve škole.
  • Diagnostické pobyty žáků ve škole.
  • Zprostředkování kontaktů na odborníky z oblasti foniatrie (AUDIO-Fon Centrum Brno atd.).