Psychologické
- Při vyšetření dítěte nebo žáka se psycholog zaměřuje na posouzení úrovně kognitivních schopností dítěte nebo na jiné posouzení dle potřeb.
- Poskytuje odborné psychologické služby v oblasti volby povolání.
- Poskytuje poradenskou činnost při řešení výchovných a vzdělávacích problémů.
- Pomáhá při řešení problémů v oblasti sociálních vztahů.
- Provádí v co nejkratší možné době krizovou intervenci.
- Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí a žáků.
Sociálně – právní
- Poskytování sociálně právního poradenství a zabezpečení osobám se sluchovým postižením a jejich rodinám.
Speciálně-pedagogické
- Speciálně pedagogická intervence a poradenská podpora dětem a žákům se sluchovým postižením.
- Speciálně pedagogická diagnostika u dětí a žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracování návrhů na vzdělávání ve třídě či škole zřízené podle §16 odst. 9 (školský zákon).
- Diagnostika potřebnosti a zpracování doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
- Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména poslechu a odezírání, a složky produktivní.
- Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob.
- Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům.
- Poskytování poradenských informací o kompenzačních a dalších pomůckách včetně didaktických a jejich dostupnosti, poskytování instrukce k jejich používání.
- Poradenství ohledně sluchadel a kochleární implantaci.
- Příprava na implantaci kochleárního implantátu a následná logopedická péče a rehabilitace.
- Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí.
- Sluchová výchova (reedukace a edukace sluchu).
- Logopedická intervence – dechová, fonační a artikulační cvičení, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, rozvoj slovní zásoby, vedení pojmových deníků, nácvik čtení s porozuměním apod.
- Raná intervence v rodinách i ambulantně v SPC – pomoc při budování způsobu komunikace terapie.
Další činnosti
- Spolupráce s ošetřujícími lékaři dětí a žáků v péči SPC.
- Spolupráce s pedagogickými pracovníky dítěte nebo žáka, kterým SPC poskytuje poradenské služby.
- Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí a žáků.
- Spolupráce s poradnou, dalšími centry, případně středisky výchovné péče při poskytování souběžných poradenských služeb žákům.
- Zapůjčování odborné literatury dle potřeb žáků.
- V případě možnosti zprostředkovává výuku znakového jazyka pro rodinné příslušníky, pedagogy.
- Pomoc s výběrem a zařazováním dítěte do vhodné MŠ, ZŠ, SŠ a s volbou povolání.
- Seznámení s dalšími rodinami v obdobné životní situaci.
- Metodická podpora a náhledy ve výuce v MŠ, ZŠ a SŠ podle § 16 odst. 9 (školský zákon).
- Metodická podpora a náhledy ve výuce v MŠ, ZŠ a SŠ běžného vzdělávacího proudu.
- Krátkodobé diagnostické pobyty rodičů a dětí ve škole.
- Diagnostické pobyty žáků ve škole.
- Zprostředkování kontaktů na odborníky z oblasti foniatrie (AUDIO-Fon Centrum Brno atd.).